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Enjoying the Fruits of Yugoslavia’s Third Way

Spurensuche in den Hotel-Ruinen der Spätmoderne



Moderner Kunst, Interieur und Design wurde in den 1960er und 70er Jahren eine maßgebliche Rolle bei der Gestaltung der neuen ambitionierten Hotel- und Resort-Projekte an der jugoslawischen Adriaküste zugewiesen, die wiederum die Modernisierung der Gesellschaft und die Selbstdarstellung des Erfolges des Dritten Weges Jugoslawiens nach innen wie nach außen zum Ziel hatten. Urlaube von Österreicher_innen im sozialistischen Jugoslawien – in der Regel an der kroatischen Adria – waren daher nicht nur Reisen in ein abweichendes politisches System sondern auch in eine differente ästhetisch sensationelle Formenwelt, in eine Modernität und Mondänität, die sich diametral von der rustikalen österreichischen Erlebnislandschaft unterschied.

Was in Österreich damals auf Avantgarde-Ausstellungen beschränkt war (wie etwa seit 1963 in den Trigon-Ausstellungen in Graz), fand dort Eingang in Konsumwelten, die für einen breiten Mittelstand entworfen wurden. Die Ausstellung in Graz findet daher auch in einem “Schaufenster” einer Galerie inmitten des öffentlichen Stadtraums statt.

Die Ausstellung zitiert diese heute verloren gegangenen Hotel-Interieurs mit Hilfe von Wandtapeten mit Reproduktionen von Gemälden und Emailarbeiten von Edo Murtić, Skulpturen von Dušan Džamonja, Tapisserien von Jagoda Buić, Interieur- und Möbelentwürfe von Bernardo Bernardi, Zdravko Bregovac, und Igor Emili und Original-Fundstücken aus den Hotels, die andernorts längst den Charakter von Vintage-Sammlerstücken erlangt haben. Dem werden zeitgenössische Arbeiten gegenübergestellt, die sich in unterschiedlichen Formen der Spurensuche mit dem Erbe der sozialistischen Moderne im Tourismus auseinandersetzen: u.a. Malerei von Moni K.Huber, Video- und Fotoarbeiten von Daniele Ansidei, Ryan S. Jeffery und Slaven Tolj.

Kurator: Michael Zinganel



Galerie Gebhart Blazek. Berber-Arts
Leonhardstrasse 12, 8010 Graz

Dauer der Ausstellung: 4. März bis 8. April 2016
Öffnungszeiten: Dienstag – Freitag 13.30–18.30



Podiumsdiskussion in der Galerie
Mittwoch, 16. März 2016 17 Uhr

Über beispielhafte Architektur-, Kunst- und Design-Projekte aus touristischen Erlebniswelten im Sozialistischen Jugoslawien diskutieren

Maroje Mrduljaš, Architekturkritiker und Kurator Zagreb, Stv. Chef-Redakteur der Architekturzeitschrift ORIS, Co-Kurator des Projektes „Unfinished Modernisations – Between Utopia and Pragmatism“.
Nataša Bodrožić, Kuratorin und Kulturarbeiterin Zagreb, Mitbegründerin von „Slobodne veze/Loose associations- contemporary art practices“, Mitorganisatorin eines aktivistischen Projektes zur Rettung des Motel Trogir von Ivan Vitić.
Michael Zinganel, Kulturhistoriker und Mitbegründer von Tracing Spaces, Herausgeber der Buches „Holidays after Fall“ (>>>
link) und Kurator der aktuellen Ausstellung



Architektur in Serie: Donnerstag, 17. März 20 Uhr
FORUM STADTPARK, Stadtpark 1, 8010 Graz

Revisiting the Affordable Paradise Modernistische Hotels und Resorts an der kroatischen Adriaküste in historischen Werbefilmen und aktuellen Videoprojekten

Sonne über der Adria, Spielfilm, Regie: Karl Georg Külb, BR Deutschland/Jugoslawien 1954; Dobro došli Primošten, Werbefilm, Zastava Film, Jugoslawien 1971; Dokumentation der Eröffnung des Hotel Palace bei Malinska/Krk, Jugoslawien 1972, 12 min.; Hotel Libertas Dubrovnik, Werbefilm, Jugoslawien 1976, 30 min.; Kanegra, Regie: Katharina Copony, 2004, 50 min.; Merely Human, Music Clip, Eva Vidan Gallagher und Filip Koludrovic, Kroatien/USA 2013, 3,44 min. ; Frontstage–Backstage, Regie: Andrea Seidling, Kroatien/Österreich 2015, 15 min.

mit Andrea Seidling
moderiert von Michael Zinganel



Kuratoren-Führungen:

Freitag, 11. März, Donnerstag, 17. März und Freitag 8. April jeweils um 17 Uhr

 

Eine Co-Produktion von Gebhart Blazek.Berber-Arts, Forum Stadtpark und Michael Zinganel finanziert durch das Amt der Steiermärkischen Landesregierung Abt. 9 Kultur, Europa und Außenbeziehungen im Rahmen des Calls für Grenzüberschreitende Kunst- und Kulturprojekte 2015 Spuren der Freundschaft

mit freundlicher Unterstützung der Unternehmen Valamar und Laguna Poreč/Kroatien, der Galerie Michaela Stock und Zoran Balog

 

 
Yugoslavia's 3rd way exhibition 1
 
Yugoslavia's 3rd way 2
 
Yugoslavia's 3rd way 3
 
Yugoslavias 3rd way 4
 

Enjoying the Fruits of Yugoslavia’s Third Way

Tracing for Clues in Hotels and Ruins of Late Modernity

 

Duration of the exhibition: March 4 to April 8 2016
Open from Tuesday to Friday 1.30p.m. to 6.30 p.m.


Modern art, interior design and furniture played a crucial role in the development of the new ambitious hotels and resorts built during the 1960s and 70s at the Yugoslavian Adriatic coast. Tourism had been considered as a tool for the modernisation of the Yugoslav society and the hotels had been intended to be also show-cases and stages to display the success of the Third Way to both domestic an foreign guests.

Holidays by Austrian citizens to then socialist Yugoslavia – mostly to the Croatian Adriatic coast – therefore represented not only a trip into a deviant political system but also an aesthetic experience of Modernity, that significantly differed from the rustic Austrian tourism landscape.

What then had been restricted to elitist avant-garde art exhibitions in Austria (e.g. the Trigon series in Graz starting in 1963), was implemented into buildings for mass tourism and consumption also addressing the working and middle class. This is why the current exhibition in Graz is shown in the “showcase” of a commercial gallery in the midst of the City’s public space.

Hotel interiors bygone by innovation, demolition and plunder, will be shown by paper walls based on old photographs, with reproductions of painting and enamels by Edo Murtić, sculptures by Dušan Džamonja, tapestry by Jagoda Buić, designs for interior and furniture by Bernardo Bernardi, Zdravko Bregovac, and Igor Emili. Furthermore presented are original objects recently found in hotels of the 1960s and 70s that would be highly desired collector items in many other nations, sold in vintage-design shops. These historical artefacts will be juxtaposed by a few works of contemporary artists dealing with the legacy of Socialist Modernisation in Tourism in Croatia, e.g. paintings by Moni K. Huber, video- und photoworks by Daniele Ansidei, Ryan S. Jeffery, and Slaven Tolj.

Curator: Michael Zinganel

Roundtable in the Gallery
Wednesday, March 16 2016 5p.m.

Presentation and discussion of the synthesis of architecture, art, design and lifestyle and the appropriation by locals in tourism projects in non-aligned Yugoslavia

Maroje Mrduljaš, architecture critic and curator from Zagreb, editor of the architecture magazine ORIS, and co-editor and co-curator of e.g. “Unfinished Modernizations – Between Utopia and Pragmatism“ and “Modernism in Between. The Mediatory Architectures of Socialist Yugoslavia“ (jovis 2012)
Nataša Bodrožić/ Saša Šimpraga, cultural workers from Zagreb, initiators and organizers of an activist project for re-evaluating and preserving Yugoslav modernist architectural heritage in Croatia, with the focus on the Adriatic motels by Ivan Vitić. Editors of the book MOTEL TROGIR: It is not Future that Always Comes After (Onomatopee/ Loose Associations, 2016)
Michael Zinganel, cultural historian, curator and co-founder of Tracing Spaces, co-editor of the publication “
Holidays after Fall. Seaside Architecture in Bulgaria and Croatia“(jovis 2013) und curator of the current exhibition

 

Architektur in Serie: Thursday, March 17 8p.m.
FORUM STADTPARK, Stadtpark 1, 8010 Graz

Revisiting the Affordable Paradise
Modernist hotels und resorts at the Croatian Adriatic in historical commercials and current video productions

Sonne über der Adria, Regie: Karl Georg Külb, BRD/Yugoslavia 1954; Dobro došli Primošten, Commercial, Zastava Film, Yugoslavia 1971; Hotel Palace Malinska/Krk, Documentation, Yugoslavia 1972, 12 min.; Hotel Libertas Dubrovnik, Commercial, Yugoslavia 1976, 30 min.; Kanegra, Katharina Copony, Austria 2004, 50 min.; Merely Human, Music Clip, Eva Vidan Gallagher and Filip Koludrovic, Croatia/USA 2013, 3,44 min.; Frontstage–Backstage, Andrea Seidling, Croatia/Austria 2015, 15 min.

with Andrea Seidling
moderated by Michael Zinganel

 

Curator’s tours with Michael Zinganel

Friday March 11, Thursday March 17 andFridayApril 8at 5 p.m.

The project is a co-production by Gebhart Blazek. Berber-Arts, FORUM STADTPARK and Michael Zinganel funded by the Cultural Department of the Province of Styria, also supported by Valamar and Laguna Porec/Croatia, and Neue Galerie of Universalmuseum Joanneum Graz

 


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